مقالات سرور

همه چیز درباره حافظه رم RAM

حافظه رم

در این مقاله میخواهیم به همه چیز درباره حافظه رم و نحوه عملکرد آن در سیستم‌های کامپیوتری بپردازیم.

یکی از کلیدی‌ترین اجزای کامپیوتر RAM آن محسوب می‌شود. می‌توان گفت یک سیستم کامپیوتر بدون رم معنایی ندارد. وظیفه رم‌ها ذخیره موقت اطلاعات در گجت‌ها و کامپیوترها است، تا از این طریق دسترسی سریع به اطلاعات برای کاربر فراهم شود.

رم‌ها بطور معمول در کنار CPU، بر روی شیار مخصوص خود بر سطح مادربرد قرار می‌گیرند. بی‌تردید هر سیستمی برای کار کردن به RAM نیاز دارد. کلمه RAM برگرفته شده از عبارت Random Access Memory است. حافظه رم را یک حافظه پر سرعت با دسترسی تصادفی می‌نامند که نگهداری و انتقال اطلاعات را با بالاترین سرعت امکان پذیر می‌کند.

سیستم کامپیوتر شما با داشتن رم بیشتر می‌تواند برنامه‌های بیشتری را به صورت همزمان اجرا کند.

گفتیم که حافظه رم در سیستم شما نقش فوق‌العاده مهمی دارد. این قطعه بدون نیاز به دخالت هارد دیسک‌هایی که دارای سرعت پایینی هستند، امکان دسترسی سریع و ذخیره اطلاعات را به مادربرد می‌دهد. سیستم‌های امروزی اکثرا مجهز به حافظه‌های پر سرعت SSD هستند، با این حال همچنان بهترین گزینه از لحاظ سرعت دسترسی به اطلاعات سیستم، RAM ها هستند.

میزان رم (RAM) مورد نظر

مقدار رم مورد نظر برای هر کاربر و در هر مرحله از کار ممکن است متفاوت باشد، RAM برای اجرای ویندوز و برنامه‌هایی که در کامپیوتر شخصی خود در حال استفاده از آن‌ها هستید، کاربرد دارد. در سیستم خود با مراجعه به تسک منیجر ویندوز می‌توانید مطلع شوید که چه مقدار از RAM سیستم شما آزاد و چه مقدار توسط هر برنامه در حال استفاده است.

اگر با فضای اشغال شده RAM سیستم خود مواجه شدید، مثلا نزدیک به ۸۰ درصد، به فکر ارتقا رم نباشید مگر در صورتی که تمام فضای RAM مشغول شده باشد. 

اکثر کاربران بر این باورند که هر چه RAM سیستم آن‌ها خالی باشد بهتر است. در حالی که این وظیفه RAM است که پروسه‌های لازم را نگهداری کند تا شما راحت و به سرعت به آنها دسترسی داشته باشید و از هارد دیسک فقط به عنوان ذخیره کننده دائمی اطلاعات استفاده می‌شود و آن به خاطر سرعت کمی است که دارد.

استفاده نکردن از فضای RAM سیستم برای انجام مالتی تسکینگ و خالی کردن مداوم رم، جز اینکه فایده‌ای برای شما ندارد سرعت کار شما را پایین می‌آورد، بی‌شک خواندن اطلاعات از هارد دیسک زمان بیشتری نسبت به RAM نیاز دارد.

میزان RAM کامپیوترهای شخصی امروزی و یا لپ تاپ‌ها، به طور معمول بین ۴ تا ۱۶ گیگابایت است.

برای هر کاربر چه میزان RAM لازم است؟

به استفاده‌های متفاوت کاربر بستگی دارد، بطور مثال مایکروسافت داشتن سیستمی با ۸ گیگابایت رم، برای استفاده از ویندوز ۱۰ را پیشنهاد می‌کند، که با آن می‌توان مالتی تسکینگ خوب سیستم و اجرای مناسب بازی‌ها را تجربه کرد.

برخی از کاربران باید به فکر حجم بیشتری از رم باشند، آن دسته از کاربرانی که از نرم افزارهای سنگینی چون فتوشاپ، پریمیر پرو و دیگر برنامه‌ها، مانند شبیه سازها و یا گیمرهای حرفه‌ای که بازی‌ها را با وضوح بالا انجام می‌دهند، که فضای بیشتری از رم را اشغال می‌کنند.

میزان RAM های کاربردی :

  • ۴ گیگابایت RAM به طور معمول برای تبلت‌های اقتصادی برای کارکردهای ساده کافی است.
  • ۸ گیگابایت RAM مورد استفاده در لپ تاپ‌های اقتصادی برای سیستم عامل‌های ویندوز و کروم OS
  • ۱۶ گیگابایت RAM برای سیستم عامل‌های ویندوز و مک OS بسیار عالی است. این میزان برای بیشتر افراد پیشنهاد می‌شود، به شرطی که قصد اجرای بازی‌های پیشرفته را نداشته باشید.
  • ۳۲ گیگابایت RAM میزانی است بسیار ایده‌آل برای کاربرانی که کارهای حرفه‌ای انجام می‌دهند، یا برای انجام اکثر بازی‌ها مناسب است.
  • ۶۴ گیگابایت RAM یا بیشتر به منظور استفاده‌های خاص برای ورک اسیشن رندرینگ ساخته شده‌اند، یا برای کاربرانی که از کامپیوتر شخصی برای کارهای حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

زمان ارتقاء حافظه رم

زمانی باید به فکر ارتقاء حافظه رم باشید که رم فعلی کامپیوتر شما زود پر می‌شود و یا حتی انجام پروسه‌های ساده باعث پر شدن حجم آن و کند شدن سیستم شما می‌شوند. حجم RAM کامپیوترها معمولا از ۱ گیگ آغاز و با ضریب ۲ افزایش پیدا می‌‌کند، که به انواع DDR, DDR2, DDR3, DDR4 تقسیم بندی می‌شوند. نوع رم سیستم کامپیوتر شما بستگی به نوع پردازنده و مادربرد شما دارد.

نکته دیگر برای ارتقاء رم این است که، باید حداکثر سرعت رم قابل پشتیبانی توسط مادربرد را در نظر بگیرید.

ویژگی های یک RAM مناسب

امروزه سازنده‌ها، مدل‌های مختلفی از رم با مشخصات متفاوت را روانه بازار می‌کنند. RAM ها از چند خصوصیت اصلی و مهم برخوردارند، که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت. بعد از انتخاب ظرفیت رم مورد نظر باید به سرعت و زمان تاخیر آن حتما توجه کنید.

فرکانس یا سرعت بر حسب مگاهرتز محاسبه می‌شود، پس برای نتیجه بهتر باید مقدار آن بیشتر باشد. اما مسئله‌ای که به اندازه سرعت رم مهم و تاثیرگذار است، زمان تاخیر رم می‌باشد، که در مشخصات رم به اختصار با حروف CAS یا CL ثبت می‌شوند.

مسلما هر چه زمان تاخیر رم کمتر باشد بهتر است. بطور معمول با افزایش فرکانس، زمان تاخیر آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

فاصله زمانی بین کامپیوتر و رم را زمان تاخیر می‌گویند، که برای بارگذاری یک فایل ضروری است.

چگونگی نصب RAM

رم سرور hp را می‌توان روی مادربرد در پیکربندی‌های مختلف نصب کرد، اما بستگی به مادربرد و تعداد اسلات‌های رم روی آن دارد. از پیکربندی‌های رایج حافظه‌های رم، می‌توان به چینش تک کاناله، دو کاناله، چهار کاناله و یا بیشتر اشاره کرد.

حتما قبل از نصب RAM روی مادربرد از خاموش بودن سیستم خود مطمئن باشید و مواظب الکتریسیته ساکن نیز باشید. برای اطمینان از صحیح کار کردن رم‌های سیستم، پس از نصب رم جدید، به سراغ بایوس مادربرد بروید.

در قسمت مشخصات رم در بایوس مادربرد، باید فرکانس و ظرفیت و دیگر مواردی که قابل مشاهده است را چک کنید. بطور حتم افزایش سرعت سیستم و مالتی تسکینگ و گیمینگ روان‌تری را پس از ارتقاء رم تجربه خواهید کرد.

برای مشاوره و نحوه خرید حافظه رم RAM به سایت ایران اچ پی سرور مراجعه کرده و با متخصصان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهی در مورد “همه چیز درباره حافظه رم RAM

  1. علیرضا گفت:

    مطلب خیلی خوبی بود.

    1. hpadmin گفت:

      خوشحالیم که مورد پسند شما واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *